Rusia

De S'Enciclopèdi
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Rusia
[[File:|109px]] [[File:|90px]]
Bandéra Escud
Mapa
[[File:|209px|center]]

Rusia o, formalment, Federassió Russa ês es país més llarg d'es mon. Sa Federassió Russa cónta emb una superfissi de 17 098 242 km², equivalenta a sa novena part de sa tèrra fêrm d'es planéta, y emb gran variedat de relléu y d'ècossistémas. Sa séva capital ês sa ciutad federal de Moscú.

Sa fórma de govèrn ês sa repúbblica semiparlamentari formada per vuytanta y cinc sujetos federals, y ês es novê país emb majó pobblassió en es mon a n'es tení 146 904 396 habitàns. Ocupa totaa Assia d'es nord y devés d'es 40 % d'Euròpa (principalment Euròpa oriental), per eu qu'ês un país trascontinental. En Rusia etsistexen ónze zonas horarias, dêsde UTC 2 fins UTC 12.

Rusia té sas majós reservas de recursos energètics y minerals d'es mon encara sênse esplotà, y ês considerada sa majó superpotencia energètica. Té sas majós reservas de recursos forestals y sa cuarta part d's'aygo dólsa sênse congelà d'es mon.

Rusia ha tengud podê y molta d'influènsi en es mon: primé, en s'època d's'impèri rus; después, com es país dominant de s'unió soviètica (URSS), es primé y es més gros d's'estad socialistas estabblids y, attualment, com sa federassió de Rusia. Té una llarga tradissió de calidat en tots s'aspèttes de sas ars y de sas ciènsis. Sa Federassió Russa se va fundà en 1991, en fondrersê s'Unió Soviètica, y ês reconeguda com s'herêua de sa personalidat legal d'aquesta.