Thomas Savery

De S'Enciclopèdi
Ir a la navegación Ir a la búsqueda
Thomas Savery
Thomas Savery.gif
Professió: Mecànic y'ventò
País: Inglatèrra
Fétxa de naxement: c. 1650
Llog de naxement: Shilstone
Fétxa de sa mort: 1715
Llog de sa mort: Londres

Thomas Savery (Shilstone, c. 1650-Londres, 1715) va sê un mecànic y'nventó Inglês que va desarrollà una màquina de baf qu'en sa séva època va costituí un gran avàns en s'industria minéra.

Màquina de Savery[editar]

A finals d'es siggle XVII, sas aygos sotorranis éran un gran probbléma per sa minería, idò sas bómbas etsisténs no éran capassos de desarrollà una potènsi abastament per trèure s'aygo dêsde sas profundidats de sa mina​.

Sa màquina de Savery consistía en un depòsit conettad a una caldéra, y a dos tuberías, una de sas quins eu contettava en aygo de sa mina que se desitjava trèure y altra en defòra.

Sa màquina funsionava de sa siguient manéra: en primé llog se obría sa vàlvula que contettava sa caldéra emb so depòsit y aquest se omplía de baf d'aygo, sortind s'ayre en defòra a través d'una vàlvula antirretórn.

Posteriorment se feya refredà es depòsit fend degotà dêsde fòra d'es matex aygo freda, y en refredarsê, es baf se condensava, fendsê buyd en es depòsit.

P'es qu'una tubería emb una vàlvula antirretórn, es depòsit estava conettad en aygo d's'interió de sa mina, per lo qu'en fersê es buyd, pujava s'aygo, duguendló a través d'una vàlvula antirretórn.

Per buydà es depòsit se tornava a obrí sa vàlvula qu'eu contettava emb sa caldéra, y es baf a presió feya sortí s'aygo per sa matéxa vàlvula antirretórn per sa qu'havía sortid s'ayre en principi.

Aquesta màquina supòsa sa priméra emplêy industrial d'es carbó per fé feyna mecànic. Sucessivas milloras d'aquesta màquina donaren llog en desarrollo de sa màquina de James Watt.